RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 23.01.2019/Pykälä 13
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
1097/ 2018 Sijaintikartta | |
1097/2018 KS_as_poi_Rypysuontie_4.1. |
§ 13 | Asianro 1097/10.03.01.00/2018 |
Rypysuontien jalkakäytävä välillä Mustikkatie-Mesitie, katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotus
Kaupunkisuunnittelujohtaja Juha Romppanen
Kaupunkisuunnittelun tukipalvelut
Kohde Katu- ja hulevesisuunnitelma koskee Rypysuontien jalkakäytävää välillä Mustikkatie-Mesitie. Nähtäville asetettava katu sijaitsee Rypysuon kaupunginosassa (19).
Lähtökohdat Rypysuontie on alueellinen pääväylä ja siinä kulkee joukkoliikenne. Lakkapolun pysäkkipari on Rypysuontiellä Mustikkatien ja Mesitien välillä. Ko. kohdassa on kadun pohjoisreunassa jalankulku- ja pyöräilyväylä ja eteläreunassa on jalkakäytävä pysäkille saakka. Jalkakäytävä puuttuu pysäkin ja Mesitien välistä.
Nähtäville asetettava suunnitelmaehdotus koskee tätä puuttuvaa jalkakäytävää. Uusi jalkakäytävä mahdollistaa turvallisen ja suoran yhteyden Mesitieltä linja-autopysäkille.
Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut
Suunnitellun jalkakäytävän pituus pysäkiltä Mesitielle on 38 metriä. Väylä on asfaltoitu, 2.5 metriä leveä. Kunnossapidon näkökulmasta jalkakäytävän minimileveys tulisi olla 2.5 metriä, mikäli katualueella on siihen tilaa.
Jalkakäytävä, oja ja luiskat sijoittuvat katualueelle. Jalkakäytävän takareuna sijoittuu 11 -13 m etäisyydelle lähimmästä tontista Mesitien ja Rypysuontien risteysalueella (19-14-12).
Rypysuontien tasaus säilyy nykyisellään, jalkakäytävä liittyy nykyisen jalkakäytävän tasaukseen sekä pysäkin kohdalla että Mesitien risteyksessä. Jalkakäytävä kallistetaan ajoradalle päin.
Jalkakäytävän ja sen taakse tulevan ojan takia joudutaan poistamaan katuviheralueella olevaa puustoa.
Nykyinen valaisinpylväs siirretään jalkakäytävän taakse.
Hulevesijärjestelmä Rypysuontien kuivatus säilyy ennallaan. Ojapainanne siirretään jalkakäytävän taakse ja nykyinen ritiläkantinen kaivo siirretään ojapainanteen pohjalle.
Samassa yhteydessä korjataan Mesitien kuivatusta. Nykyinen ritiläkantinen kaivo on jyrkässä rinteessä tontin 19-14-2 (Mesitie 1) ajoneuvoliittymän kohdalla. Ritiläkantinen kaivo siirretään lähemmäksi Rypysuontien liittymää, missä on kuivatuksen kannalta parempi tasaus kadulla.
Esteettömyys Suunnitteluratkaisut täyttävät esteettömyydelle asetetun perustavoitetason.
Kunnossapitoluokka Jalkakäytävä on kunnossapitoluokassa I.
Kustannukset Jalkakäytävän ja tarvittavan hulevesijärjestelmän rakentamisen kokonaiskustannusennuste on 16 000 e. Kustannusennuste pitää sisällään kohteen rakennuskustannuksien lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset.
Aikataulu Kohteen rakentamista ei ole aikataulutettu.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Hanke on ilmastopoliittisesti neutraali. Jalkakäytävän rakentaminen parantaa jalankulun ja joukkoliikenteen olosuhteita.
Yrityspoliittinen lausunto
Hankkeella ei ole yrityspoliittisia vaikutuksia.
Lapsivaikutukset
Hankkeella on positiiviset lapsivaikutukset. Puuttuvan jalkakäytävän rakentaminen parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta ja lyhentää Mesitieltä matkaa Lakkatien linja-autopysäkille. Uuden jalkakäytävän rakentamisen jälkeen Mesitieltä pysäkille menevien ei tarvitse ylittää kahta kertaa Rypysuontietä.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävillä oloa varten.
Liitteet | 15 | 1097/ 2018 Sijaintikartta |
| 16 | 1097/2018 KS_as_poi_Rypysuontie_4.1. |
Valmistelija
Paula Pakarinen | puh. +358 44 718 5422 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy kaupunkisuunnittelujohtajan esityksen.
Päätös Merkitään, että Markku Söderström poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.
Nina Hakokivi esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi. Esitystä ei kannatettu, joten asia raukesi.
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |