RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kasvun ja oppimisen lautakunta
Pöytäkirja 22.06.2021/Pykälä 58
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
6231/2021 Vaikutusten arviointi |
§ 58 | Asianro 6231/12.00.01.00/2021 |
Kuopion kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman päivitys ja täydennys
Opetusjohtaja Silja Silvennoinen
Perusopetus ja nuorisopalvelut sekä lukiokoulutus ja toisen asteen yhteistyö
Opetushallitus on määräyskirjeellään OPH-557-2021 muuttanut ja täydentänyt perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 kappaleita 1.4 Paikallisen opetussuunnitelman laadinta ja keskeiset opetusta ohjaavat ratkaisut ohjaussuunnitelman sisällön osalta sekä 15.4.19 Oppilaanohjaus.
Paikalliset muutokset ohjaussuunnitelman sisältöön sekä tehostettuun henkilökohtaiseen oppilaanohjaukseen liittyvät sisällöt tulee ottaa käyttöön 1.8.2021 alkaen.
Esitys: Kuopion perusopetuksen ohjaussuunnitelman hyväksyminen
Kuopion perusopetuksen ohjaussuunnitelmaan vuosiluokille 7 – 9 on tehty tarvittavat muutokset osoitteeseen https://bit.ly/3xfzxm0
Ohjaussuunnitelmaa täydennetään vuosiluokkien 1 – 6 osalta syksyllä 2021.
Esitys: Ohjaus, tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja tukea tarvitsevan ohjaus oppilaanohjauksessa vuosiluokilla 7 - 9
Opetussuunnitelman perusteen teksti:
Oppilaanohjauksessa huomioidaan jokaisen oppilaan yksilölliset lähtökohdat ja tarpeet. Ohjausta eriytetään ottamalla huomioon oppilaiden henkilökohtaiset tavoitteet, kokemukset, harrastukset, kiinnostuksen kohteet, osaamisalueet sekä elämäntilanteeseen vaikuttavat tekijät. Keskeistä on eri toimijoiden yhteistyö erityisesti opiskeluun kuuluvien siirtymä- ja nivelvaiheiden ohjauksessa. Jatko-opintoihin liittyvä ohjaus aloitetaan riittävän varhain. Monialaista yhteistyötä tehdään erityisesti myös tehostettua henkilökohtaista ohjausta ja tukea tarvitsevien oppilaiden sekä erityisestä syystä koulutuksen ulkopuolelle jäämässä olevien nuorten opintojen jatkumisen turvaamisessa.
Oppilaalla, joka tarvitsee perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyvää tukea, on oikeus saada oppilaanohjauksen lisäksi tarpeidensa mukaista tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta vuosiluokilla 8 ja 9. Tehostetussa henkilökohtaisessa oppilaanohjauksessa painopisteenä on oppilaan jatko-opintovalmiuksien kehittäminen sekä ohjaaminen oppilaalle sopiviin jatko-opintoihin. Tavoitteena on, että jokaiselle oppilaalle löytyy jatko-opiskelupaikka, jossa oppilas jatkaa oppivelvollisuuden suorittamista perusopetuksen jälkeen.
Oppilas jatkaa perusopetuksen jälkeen toisen asteen tutkinnon suorittamiseen, toiselle asteelle valmentavaan koulutukseen tai muuhun oppivelvollisuuslaissa määriteltyyn koulutukseen. Tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen tarpeen arvioi ensisijaisesti oppilaanohjaaja oppilaanohjauksen sisältöjen ja tavoitteiden näkökulmasta.
Tehostetussa henkilökohtaisessa oppilaanohjauksessa oppilaalle annetaan henkilökohtaista ja muuta oppilaanohjausta sekä laaditaan henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma. Henkilökohtaiseen jatko-opintosuunnitelmaan kirjataan oppilaan vahvuuksia sekä tavoitteita siirtymisestä perusopetuksen jälkeisiin opintoihin. Näitä vahvistetaan suunnitelmallisesti oppilaan yksilölliset lähtökohdat ja tarpeen huomioiden.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea tarvitsevan oppilaan kohdalla jatko-opintoihin liittyvä ohjaus aloitetaan riittävän varhain. Suunnittelussa otetaan huomioon oppilaan yksilölliset taipumukset, oppimisen ja opiskelun tuen tarve ja koulutuksen mahdollistamat työllistymisnäkymät. Oppilaalle ja hänen huoltajalleen tarjotaan mahdollisuuksia tutustua oppilaalle soveltuviin perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintomahdollisuuksiin. Oppilaalle ja huoltajalle annetaan riittävästi tietoa oppimisen ja opiskelun tuen jatkumisen mahdollisuuksista perusopetuksen jälkeisissä opinnoissa sekä tarvittaessa muista tukimuodoista.
Paikallinen tarkennus:
Tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen työskentelymuotoja voivat olla
- Henkilökohtainen ohjauskeskustelu oman opinto-ohjaajan kanssa
- Pienryhmäohjaus
- Koulumotivaatioprofiilin tekeminen yhdessä opinto-ohjaajan kanssa
- Työelämäpainotteinen perusopetus
- Toisen asteen oppilaitosten ja opiskelumahdollisuuksien tarkastelu keskustellen sekä tarvittaessa huoltajien kanssa
- Tutustumiset ja koulutuskokeilut toiselle asteelle ja/tai nivelvaiheen koulutuksiin
- Painoalueittain opiskelu tiiviissä yhteistyössä erityisopettajan kanssa
Tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen toteutuksen, seurannan ja kirjaamisen päävastuu on opinto-ohjaajalla. Tehostettua ohjausta annetaan yhteistyössä kodin ja koulun muun henkilökunnan sekä sidosryhmien kanssa oppilaan tilanteeseen nähden tarkoituksenmukaisilla tavoilla. Tehostetun oppilaanohjauksen tavoitteena on lisätä oppilaan itsetuntemusta ja motivaatiota koulunkäyntiin sekä selkiyttää perusopetuksen jälkeisiä jatko-opiskelusuunnitelmia. Tehostetun ohjauksen avulla pyritään ohjaamaan nuorta mm. opiskelutaidoissa ja –tekniikoissa, ajanhallinnassa, tiedonhaussa sekä omien vahvuuksien löytämisessä.
Jatko-ohjaus perusopetuksen jälkeisiin opintoihin
Oppilaanohjauksen merkitys korostuu nivelvaiheessa siirryttäessä perusopetuksesta perusopetuksen jälkeisiin koulutuksiin.
Sujuvan siirtymisen varmistamiseksi perusopetuksen päättöluokkalaisten kanssa käydään henkilökohtainen ohjauskeskustelu oman opinto-ohjaajan kanssa. Tarvittaessa keskusteluja voi olla useampia päättöluokan aikana. Opinto-ohjaaja voi mahdollisuuksien mukaan osallistua oppilaan oppimiskeskusteluun. Luokkamuotoisen ohjauksen pääteemana on jatko-opintoihin hakeminen. Pienryhmäohjauksia järjestetään opinto-ohjaajan aiheelliseksi katsomiin teemoihin liittyviä, esimerkiksi soveltuvuuskokeisiin tai työhaastatteluun valmistautuminen.
Oppilaille mahdollistetaan tutustuminen toisen asteen koulutuksiin. Huoltajille tiedotetaan jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyvistä asioista ja heitä kutsutaan tutustumistilaisuuksiin. Huoltajia kuullaan oppilaan hakukohteista ennen yhteishakua.
Päättöluokkalaisten ohjauksessa voidaan hyödyntää tehostetun henkilökohtaisen ohjauksen menetelmiä tilanteen ja tarpeen mukaan sekä tarpeen vaatiessa kootaan moniammatillinen työryhmä oppilaan kokonaistilanteen selvittämiseksi.
Opinto-ohjaaja vastaa ns. jälkiohjauksesta sekä seuraa oppilaan kiinnittymistä jatko-opintoihin.
Vaikutusten arviointi Liitteenä
Esitys Esitän, että kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyy Kuopion kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman päivityksen ja täydennyksen.
Liitteet | 12 | 6231/2021 Vaikutusten arviointi |
Valmistelija
Taina Vainio | puh. +358 44 718 4018 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kasvun ja oppimisen lautakunta päättää hyväksyä opetusjohtajan esityksen.
Päätös Kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |