RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 25.10.2021/Pykälä 94
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 94 | Asianro 5907/00.01.02.01/2021 |
Kuopion kaupungin lausunto Pohjois-Savon pelastustoimen varallaolosta ja kompensaatiokeinoista
Hallintojohtaja Heikki Vienola
Kaupunginkanslia
Pohjois-Savon aluepelastuslautakunta on käsitellyt kokouksessaan 15.9.2021 § 7 Varallaolon poistumisen tilannekatsauksen (jaetaan esityslistan viiteaineistona). Päätöksen mukaisesti aluepelastuslautakunta lähettää kaikki valmistelussa olevat vaihtoehdot varallaolon poistumisen kompensaatiokeinoiksi lausunnoille Pohjois-Savon kuntiin ja kaupunkeihin päivitettyine kustannusvaikutukseen.
Aluepelastuslautakunta päättää pelastustoimen varallaolosta ja kompensaatiokeinoista lausunnot saatuaan.
Pohjois-Savon pelastuslaitos pyytää Pohjois-Savon kunnilta ja Pohjois-Savon kaupungeilta lausunnot:
- Pohjois-Savon pelastustoimen varallaolosta ja kompensaatiokeinoista
Pohjois-Savon pelastuslaitos on laatinut asiaan liittyen nyt lausunnolla olevat viisi (5) erilaista vaihtoehtoa, joita on päivitetty kuntien aiemmin antamien lausuntojen pohjalta. Lisäksi uutena vaihtoehtona on lisätty vaihtoehtomalli 5. Vaihtoehtojen tarkemmat sisältökuvaukset kustannusvaikutuksineen on kuvattu esityslistan liiteaineistossa.
Pelastuslaitos järjesti kunnille 7.10.2021 esittely- ja keskustelutilaisuuden eri vaihtoehdoista. Tilaisuudesta laadittu muistio on esityslistan liitteenä. Muistiosta ilmenee mm., että pelastuslaitokselle perustetun henkilöstötiimin näkemyksenä on, että vaihtoehtomalli 5 on toiminnan ja henkilöstön näkökulman kannalta paras vaihtoehto.
Pohjois-Savon pelastuslaitoksen johto on antanut asiasta myös oman kannanottonsa, minkä mukaisesti vaihtoehto 4 täyttää kokonaisuutena parhaiten uuden valmiusjärjestelmän toiminalliset vaatimukset. Pohjois-Savon pelastuslaitoksen viranhaltijanäkemys varallaolon kompensaation vaihtoehdoista on esityslistan liitteenä.
Eri vaihtoehtoilla on vaikutusta ennen kaikkea pelastuslaitoksen toiminta-alueen kunnissa sijaitsevien pienempien paloasemien toimintaedellytyksiin jatkossa.
Nyt esille olevien vaihtoehtojen kustannusvaikutukset Kuopion kaupungin maksuosuuksiin ovat liiteaineiston perusteella seuraavat:
Vaihtoehto 1.
Ta 2022
| Muutos Ta 2021:een | Muutos % | Varallaolokomp. vaikutus |
10 642 736 € | 2 425 452 € | 29,5 % | 801 151 € |
Vaihtoehto 2.
Maksuosuus Ta 2022
| Muutos Ta 2021:een | Muutos % | Varallaolokomp. vaikutus |
10 742 880 € | 2 525 596 € | 30,7 % | 901 294 € |
Vaihtoehto 3.
Maksuosuus Ta 2022
| Muutos Ta 2021:een | Muutos % | Varallaolokomp. vaikutus |
10 208 112 € | 1 990 828 € | 24,2 % | 366 527 € |
Vaihtoehto 4.
Maksuosuus Ta 2022
| Muutos Ta 2021:een | Muutos % | Varallaolokomp. vaikutus |
10 682 794 € | 2 465 510 € | 30,0 % | 841 208 € |
Vaihtoehto 5.
Maksuosuus Ta 2022
| Muutos Ta 2021:een | Muutos % | Varallaolokomp. vaikutus |
11 123 427 € | 2 906 143 € | 35,4 % | 1 281 841 € |
Esitetyistä vaihtoehdoista kuntien keskuudessa on saanut aiemmin
kannatusta mm. vaihtoehto 3, mitä voidaan pitää myös Kuopion kaupungin osalta niin palvelutason turvaamisen kuin myös kustannustenkin osalta
kokonaisuudessaan kannatettavana. Vaihtoehtomalli koskee paloasemaryhmiä: Suonenjoki, Leppävirta, Nilsiä, Lapinlahti ja Kiuruvesi.
Mallin toiminnalliset vahvuudet: keskisuuri asema suorituskykyinen. Pystyy tukemaan ympäryskuntia sekä onnettomuuksien ehkäisyn että 24/7
päivittäisonnettomuuksien tehtävissä.
Mallin toiminnalliset heikkoudet: Ilman erillisiä kannustimia yleistyöaikaan
ei todennäköisesti saada rekrytoitua työntekijöitä, jolloin vaarana on
aseman jääminen tyhjilleen. Ympäryskuntien päiväajan vahvuudet ovat
lisäksi osittain nykyistä pienemmät.
Liitteet | 5 | 5907/2021 Saatekirje |
| 6 | 5907/2021 Päätös Pohjois-Savon aluepelastuslautakunta 15.9.2021 § 7 |
| 7 | 5907/2021 Vaihtoehto 1 visualisointi |
| 8 | 5907/2021 Vaihtoehto 2 visualisointi |
| 9 | 5907/2021 Vaihtoehto 3 visualisointi |
| 10 | 5907/2021 Vaihtoehto 4 visualisointi |
| 11 | 5907/2021 Vaihtoehto 5 visualisointi |
| 12 | 5907/2021 Vaikutus kuntien maksuosuuksiin 1-5 vaihtoehdot 25.9.2021 Lausunnoille |
| 13 | 5907/2021 Pohjois-Savon pelastuslaitoksen viranhaltijanäkemys varallaolon kompensaatiosta 13.10.2021 (ei julkaista verkkosivuilla) |
| 14 | 5907/2021 Muistio kuntatilaisuudesta 7.10.2021 (ei julkaista verkkosivuilla) |
Viiteaineisto | 1 | 5907/2021 Liite 1 - Varallaolon vaihtoehdot |
| 2 | 5907/2021 Liite 2 - Työsuojelulupapäätös ajalle 1.8.2021-31.12.2022 Keskisuuret pelastusasemat |
| 3 | 5907/2021 Liite 3 - Yhteenveto lausunnoista |
| 4 | 5907/2021 Vaihtoehtoesitykset |
| 5 | 5907/2021 Täydentävä kirjaus |
Valmistelija
Heikki Vienola | puh. +358 44 718 2021 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen
Kaupunginhallitus toteaa lausuntonaan, että Kuopion kaupunki kannattaa esitetyistä vaihtoehdoista ensisijaisesti vaihtoehtoa 3 ja toissijaisesti vaihtoehtoa 4.
Päätös Merkittiin, että asia käsiteltiin kokouksessa asiakohtana 3.
Valtuuston I varapuheenjohtaja Leila Savolainen saapui kokoukseen asiakohdan käsittelyn aikana.
Pelastusjohtaja Jukka Koponen oli kokouksessa kuultavana asiakohdassa. Koponen poistui kokouksesta kuulemisen jälkeen. Vt. talousjohtaja Jaana Kuuva oli kokouksessa läsnä asiaa käsiteltäessä.
Kaupunginjohtaja muutti kokouksessa päätösehdotustaan siten, että:
"Kuopion kaupunki toteaa lausuntonaan, että tarkoituksenmukaisinta olisi löytää ratkaisu nykymallin pohjalta tarpeellisilta osin uudistettavalla sopimuksella.
Mikäli tämä ei johda tulokseen, Kuopion kaupunki kannattaa esitetyistä vaihtoehdoista ensisijaisesti vaihtoehtoa 3 ja toissijaisesti vaihtoehtoa 4."
Keskusteltuaan kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti kaupunginjohtajan tekemän muutetun päätösehdotuksen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |