RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 28.10.2019/Pykälä 116
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Pohjois-Savon aluepelastuslautakunta | 50 § | 17.10.2019 |
§ 116 | Asianro 8114/01.04.01/2019 |
Kuopion kantakaupungin pelastusasemahanke Petonen ja keskusta
Päätöshistoria
Pohjois-Savon aluepelastuslautakunta 17.10.2019 50 §
Palopäällikkö Petteri Hynönen 9.10.2019:
Aluepelastuslautakunta on hyväksynyt 10.9.2019 pitämässään kokouksessa Kuopion keskustan hankesuunnittelutilanteen siten, että kilpailutus käynnistetään, kun hankesuunnitelma on hyväksytty.
Tarveselvitys on käsitelty tila- ja palveluverkostotyöryhmässä 23.10.2018 ja hyväksytty Pohjois-Savon aluepelastuslautakunnassa 14.11.2018. Tarveselvityksessä on kartoitettu Neulamäen pääpaloaseman sisäilmaongelmien ja kantakaupungin riskialueen saavutettavuusongelmien ratkaisumahdollisuudet. Lisäksi on haettu ratkaisuvaihtoehtoja Petosen pelastusopistolla sijaitsevan sivupaloaseman käytettävyysongelmiin sekä tilajärjestelyistä johtuviin lähtöviiveisiin. Kaupunginjohtaja asetti työryhmän 9.11.2018 tekemään hankesuunnitelma hyväksytyn tarveselvityksen perusteella.
Hankesuunnitteluvaiheessa tutkitaan uudisrakennuksen toteuttamis- ja vaiheistus-vaihtoehdot sekä toiminnan edellyttämä kokonaislaajuus tarkan tilaohjelman ja kustannusarvion tekemiseksi.
Keskeisimpiä hankkeen tavoitteita ovat toimintavalmiuden parantaminen sekä sisäilmaongelmien poistaminen. Toimintavalmiuden parantamiseen liittyvänä tavoitteena on, että uusi paloasemaverkosto vastaa nykyisiin toimintavalmiusvaatimuksiin ja kaupungin kasvuun 2020- ja 2030 luvuille. Nykyisin Kuopion keskusta-alueella on alueita, joita ei saavuteta toimintavalmius-ohjeessa määritetyssä ajassa. Lisäksi tavoitteena on, että uudet tilat suunnitellaan ja rakennetaan siten, että saavutetaan terveelliset, turvalliset, toimivat ja tarkoituksenmukaiset tilat. Toiminnallisesti hankkeen on vastattava 2020 luvun palo-asemarakennuksen vaatimuksiin kuten puhdas paloasema, huolto- kalusto- ja muiden toimintojen keskittäminen tarkoituksenmukaisesti eri asemille, paloasemien sisäinen logistiikka ja lähtöajat, henkilöstön harjoittelumahdollisuudet, ulkoinen koulutus ja turvallisuusviestintä, varautuminen ja jatkuvuudenhallinnan näkökulma.
Hankesuunnitelmassa esitetään, että pelastusasemat toteutetaan vuokramallina. Koska Kuopion kaupungilla ei ole omassa kiinteistösalkussaan pelastusasemaksi soveltuvia tiloja tai tontteja, esitetään, että asemat toteutetaan vuokratilamallilla, jossa vuokranantaja vastaa myös tontin hankinnasta. Maakuntauudistuksen suunnitelmaan sisältyi, että pelastuslaitokset siirtyvät maakuntien tilakeskuksen hallintaan. Pelastusasemakiinteistön omistaminen ei tuo kaupungille mitään lisäarvoa. Mikäli maakuntauudistus myöhemmin toteutuu, voidaan laadittu vuokrasopimus siirtää maakunnan tilakeskukselle.
Pelastusasemarakennusten vuokrakaudeksi on suunniteltu 25 vuotta ja sopimuskaudet alkavat, kun kohde voidaan luovuttaa käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön vuokralaiselle ja käyttäjälle täysin valmiina sopimuksen mukaisessa laajuudessa, laatu- ja muiden vaatimuksien edellyttämässä tasossa, toimivuudessa ja kunnossa. Molempien pelastusasemien osalta tehdään erilliset vuokrasopimukset. Kohteet vuokrataan pääomavuokralla ilman lunastusta tai jäännösarvoa. Ylläpitopalvelut järjestää Kuopion Tilakeskus.
Vuokrataso
Pelastuslautakunta on kokouksessa 1.3.2017 hyväksynyt periaatteen, että paloasemahankkeisiin tulee huomioida Palosuojarahaston avustus ja että kunta kompensoi omalla rahoituksella hanketta, mikäli se ei hae Palosuojelurahaston avustusta hankkeelle.
Kuopion kaupunki ja Pohjois-Savon Pelastuslaitos ovat sopineet, että Tilakeskus perii suoraan vuokratilatoimittajan määrittelemän pääomavuokran Pohjois-Savon Pelastuslaitokselta, mutta laskussa eritellään, minkä verran Palosuojelurahaston avustus olisi pienentänyt pääomavuokraa. Kuopion kaupunki sitoutuu kompensoimaan erotuksen Pohjois-Savon pelastuslaitoksen maksuosuudessa. Tällöin Tilakeskuksen ei ole tarpeen periä erikseen vuokrana 220.000€:sta aiheutuvaa pääomavuokraa Kuopion kaupungin yleishallinnolta. Järjestely noudattaa aluepelastuslautakunnan päätöstä, koska Pohjois-Savon pelastuslaitoksen sisäisessä taloushallinnossa tuen vaikutus tulee huomioiduksi.
Pohjois-Savon pelastuslaitos perii kunnilta maksuosuudet pelastusasemaverkoston ylläpitämiseksi sekä osalta kuntia erillisperusteisia maksuosuuksia, jotka perustuvat päätökseen, jolloin kunnan palvelutarpeesta syntyvä lisäasematarve tai valmiuden nostotarve tulee kokonaan kunnan maksettavaksi. Kustannukset on jaettu maakunnallinen ja paikallisen pelastustoimen sekä ensihoidon kesken siten, että kunkin tilan osalta on määritelty prosenttiosuus eri toimijalle kuuluvaksi. Tämä laskentaperuste poikkeaa Kuopion kaupungin sisäisen vuokran maksuperusteista.
Vuokrien osalta on huomioitava, että vuokrat ovat alustavia arvioita ja lopullinen vuokrataso määräytyy kilpailutuksen kautta. Normaalia suurempaa epävarmuutta kustannusarviossa aiheuttaa tonttitiedon puuttuminen, ja toteuttaminen vuokrahankintana.
| Petonen | Keskusta | |
Investointi | 6.600.000 € | 2.922.000 € | |
Laskennallinen vuokrapinta-ala hum2 | 2467 hu-m2 | 827 hu-m2 | |
Pääomavuokra ilman palosuojelurahaston avustusta €/m2/kk | 16,70 €/m2/kk | 22,04 €/m2/kk | |
Pääomavuokra, josta avustusosuus vähennetty €/m2/kk | 16,16 €/m2/kk | 20,41 €/m2/kk | |
Ylläpitovuokra €/m2/kk | 4,47€/m2/kk | 5,09 €/m2/kk | |
Kustannusjaottelu / Petonen | Maakunnallinen pelastustoiminta | Paikallinen pelastustoiminta | Ensihoito |
Osuus kustannuksista | 30,01 % | 56,99 % | 13,00 % |
Pääomavuokra, josta avustusosuus vähennetty €/vuosi | 143.537 €/v | 272.582 €/v | 62.179 €/v |
Ylläpitovuokra €/vuosi | 39.716 €/v | 75.423 €/v | 17.205 €/v |
Kustannusjaottelu / Keskusta | Paikallinen pelastustoiminta | Ensihoito |
Osuus kustannuksista | 50,44 % | 49,56 % |
Pääomavuokra, josta avustusosuus vähennetty €/vuosi | 102.190 €/v | 100.407 €/v |
Ylläpitovuokra €/vuosi | 25.496 €/v | 25.051 €/v |
Irtokalustuksen sekä toiminnan edellyttämät koneet, laitteet ja varusteet hankkii käyttäjä. Käyttäjähankinnat tulevat ajankohtaiseksi kohteen toteutus- ja käyttöönottovaiheessa, jolloin tiedetään lopulliset tarpeet. Käyttäjähankinnat on esitetty pääperiaatteiltaan tilakorteissa. Hankkeelle on laadittu hankintarajaliite, joka on hankesuunnitelman liitteenä. Käyttäjähankintojen kustannukset eivät sisälly investointisummaan. Käyttäjähankintojen kustannusarviot ovat Petosen pelastusaseman osalta 282 100 € ja Keskustan pelastusaseman osalta 70 820 €.
Aikataulu
Hilma-kilpailutuksen julkaisu vko 44
Osallistumisilmoitusten sisäänjättö 12/2019
Neuvotteluvaihe 1/2020
Tarjousvaihe päättyy 3/2020
Sopimus ja rakentamisen valmistelu 5/2020
Rakentamisen aloitus 6/2020
Rakennus valmis ja varustelut 12/2021
Käyttöönotto 1/2022
Vaikutusten arviointi -
Esitys Hanketyöryhmä esittää, että Petosen ja keskustan asemat toteutetaan vuokramallina pitkällä vuokrasopimuksella. Neulamäen pelastusasemaan laaditaan erillinen hankesuunnitelma sisältäen hankintamallin.
Liitteet |
| liite_03_tekniset_vaatimukset |
|
| Liite_04_hankintarajaliite |
|
| Liite_05_toiminnalliset_kaaviot |
|
| Liite_01_petonen_tilaohjelma |
|
| Liite_02_keskusta_tilaohjelma |
|
| HS_Petonen_keskusta_2019 |
Viiteaineisto |
| Viite01_tavoitehintalaskelma_petonen |
|
| Viite02_tavoitehintalaskelma_keskusta |
|
| Viite03_laskentamuistio |
Valmistelija
Petteri Hynönen | puh. +358 44 718 8104 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Pelastusjohtaja Jukka Koponen
Aluepelastuslautakunta merkitsee Kuopion Petosen ja ydinkeskustan pelastusasemien hankesuunnitelman tiedoksi ja hyväksyy hankkeiden suunnittelun jatkamisen. Esitetyssä vuokramallissa Kuopion kaupunki kompensoi saamatta jäävän Palosuojelurahaston avustuksen (220.000 €) Pohjois-Savon pelastuslaitoksen pääomavuokrassa. Neulamäen pelastusasemaan laaditaan erillinen hankesuunnitelma sisältäen hankintamallin.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Katja Lintunen poistui klo 16.30 pykälän § 50 jälkeen.
Vaikutusten arviointi -
Liitteet | 10 | 8114/2019 Liite 01 petonen tilaohjelma |
| 11 | 8114/2019 Liite 02 keskusta tilaohjelma |
| 12 | 8114/2019 Liite 03 tekniset vaatimukset |
| 13 | 8114/2019 Liite 04 hankintarajaliite |
| 14 | 8114/2019 Liite 05 toiminnalliset kaaviot |
| 15 | 8114/2019 HS Petonen keskusta 2019 |
Viiteaineisto | 1 | 8114/2019 Viite01 tavoitehintalaskelma petonen |
| 2 | 8114/2019 Viite02 tavoitehintalaskelma keskusta |
| 3 | 8114/2019 Viite03 laskentamuistio |
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen
Kaupunginhallitus hyväksyy liitteenä olevan hankesuunnitelman.
Päätös Asia käsiteltiin kokouksessa asiakohtana 3.
Hankesuunnitteluarkkitehti Katja Lintunen esitteli asiaa kokouksessa. Toimitilajohtaja Hannu Väänänen ja vs. asemakaavapäällikkö Pauli Sonninen olivat kokouksessa läsnä asiaa käsiteltäessä. He poistuivat esittelyn jälkeen.
Keskusteltuaan kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan tekemän päätösehdotuksen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |