RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 17.11.2021/Pykälä 65
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 65 | Asianro 1596/10.03.01.00/2021 |
Katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen nähtävillä oloa varten / Kinnulanmäentie, Leppälinnunpolku, Pajulinnunpolku, Hippiäisenpolku, Peukaloisenpolku, jalankulku- ja pyöräilyväylä sekä Pajulinnun- ja Herukanpuiston hulevesijärjestelmä
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Kohde Katu- ja hulevesisuunnitelmat koskee Hiltulanlahden 3. asemakaava-aluetta. Asemakaava-alueen kunnallistekniikka suunnitellaan vaiheittain ja tässä vaiheessa on suunniteltu osa-alueen 1, Peukaloisen alueet, kadut ja osa-alueelta 5, Muurahaisenkadun alueelta, Herukanpuiston hulevesijärjestelmä.
Suunnitelmaluonnokset on laadittu Kinnulanmäentiestä välillä Puutossalmentie – Heinjoki, Leppälinnunpolusta, Pajulinnunpolusta, Hippiäisenpolusta ja Peukaloisenpolusta, yhdistetystä jalankulku- ja pyöräilyväylästä välillä Kinnulanmäentie – Hippiäisenpolku sekä Pajulinnunpuiston ja Herukanpuiston hulevesien käsittelyaluista.
Nähtäville asetettavat kadut ja hulevesirakenteet sijaitsevat Hiltulanlahden kaupunginosassa (36).
Lähtökohdat Suunnittelualueen asemakaava on lainvoimainen.
Suunnitelmien lähtökohtana on ollut alueelta laaditut liikenneverkkosuunnitelma, huleveden hallintasuunnitelma ja viher- ja virkistysalueiden hoito- ja käyttösuunnitelma.
Suunnitellut kadut ovat uusia katuja. Alueella on kaavoitettu yksi rivitalotontti, 34 omakotitalotonttia, yksi päiväkotitontti sekä Peukaloisenpuistoon urheilualue, korttelileikkipuisto ja niitä tukeva pysäköintialue. Tältä alueelta on tarkoitus luovuttaa ensimmäiset omakotitalotontit vuonna 2023.
Katu- ja viheralueet ovat kaupungin maanomistuksessa. Kinnulanmäentien, Pajulinnunpolun, Leppälinnunpolun ja Hippiäisenpolun katualueet sekä Pajulinnun- ja Herukanpuisto rajoittuvat osittain yksityiseen maanomistukseen. Pajulinnunpuistossa oleva hulevesien käsittelyalue rajoittuu lisäksi Kuksantien yksityistiehen.
Kinnulanmäentie katkaisee nykyisen Heinjoen yksityistien, minkä kautta on liikennöinti viidelle vakituisesti asutulle kiinteistölle. Kinnulanmäentieltä tehdään väliaikainen liittymä yksityistielle. Sitä kautta liikennöidään neljälle kiinteistölle niin kauan, kunnes rakennetaan kaava-alueen 2. vaihe, Keltasaran alue ja näille neljälle kiinteistölle johtavat kadut Keltasaranpolku ja Tähtisaranpolku. Yhden kiinteistön ajoneuvoliittymä muuttuu Kinnulanmäentielle tässä 1. vaiheessa. Kiinteistön omistajan kanssa on sovittu uuden liittymän ja ajoyhteyden paikka. Ajoyhteys toteutetaan 1. alueen kunnallistekniikan rakentamisen yhteydessä.
Leppälinnunpolun kääntöpaikalla pengerluiska ulottuu yksityiselle maalle. Maanomistajan kanssa on sovittu asiasta.
Kadut, niiden yhteydessä oleva hulevesijärjestelmä ja yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Kinnulanmäentie – Hippiäisenpolku sijoittuvat katualueelle. Ulkoiluväylät, hulevesien käsittelyalueet sekä osa hulevesijärjestelmistä sijoittuvat puistoalueille.
Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut
Kokoojakatu
Kinnulanmäentie on alueen kokoojakatu ja toimii joukkoliikennekatuna kääntöpaikalle saakka. Hiltulanlahden 3. kaava-alueen 1. vaiheessa on suunniteltu Kinnulanmäentietä n. 460 m Puutossalmentieltä Heinjoelle saakka.
Ajoradan leveydeksi on suunniteltu 7.0 m kääntöpaikalle saakka ja siitä eteenpäin 6.5 m. Pienipiirteisissä kaarteissa on levennetty ajorataa ajouratarkastelujen perusteella, jotta linja-autoliikenne mahtuu liikkumaan.
Ajoradan itäpuolelle on suunniteltu 3.5. m leveä yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä. Väylä on erotettu ajoradasta väliviherkaistalla. Kadun alkuosalle, välille Puutossalmentie – Keltasarankatu, on suunniteltu 3.5 m leveä yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä myös ajoradan länsipuolelle ja se on erotettu reunakivellä ja kiveysalueella ajoradasta.
Kääntöpaikalle on suunniteltu linja-autopysäkki ja pysäkki- sekä polkupyöräpysäköintikatos. Kääntöpaikan yhteydessä on pysäköintialue, mikä palvelee mm. alueen ulkoiluväyläverkostoa, kaavassa varattua urheilualuetta ja korttelileikkipuistoa.
Kadulla on kaksipuolinen kallistus ja yhdistetyt jalankulku- ja pyöräilyväylät kallistetaan kadulle ja väliviherkaistalle päin. Ajorata rajataan reunakivellä, jonka näkyvä osuus on 120 mm. Linja-autopysäkin kohdalla näkyvä korkeus on 160 mm.
Kinnulanmäentielle asetetaan 30 km/h aluenopeusrajoitus.
Tonttikadut Alueelle on suunniteltu neljä tonttikatua.
Pajulinnunpolku ja Peukaloisenpolku välillä Kinnunlanmäentie – Hippiäisenpolku on 5.5 m leveitä. Hippiäisenpolku, Leppälinnunpolku ja Peukaloisenpolku Hippiäisenpolusta eteenpäin on 4.75 m leveitä.
5.5 m leveillä kaduilla on kaksipuolinen kallistus ja 4.75 m leveillä yksipuolinen kallistus. Ajoradat rajataan ns. yliajettavalla reunakivellä, jonka etureunan korkeus on 30 mm ja takareunan 80 mm.
Tonttikaduille asetetaan 30 km/h aluenopeusrajoitus.
Yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä
Alueella on yksi erillinen katualueella oleva yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä, välillä Kinnulanmäentie – Hippiäisenpolku. Väylä sijoittuu Peukaloisenpuiston urheilualueen ja päiväkotitontin väliin.
Väylä on yksipuolisesti kallistettu ja se on 3.5 m leveä.
Hulevesijärjestelmä Katujen kuivatus hoidetaan ojin, jiirein ja hulevesikaivoin ja -viemärein. Viher- ja korttelialueille on suunniteltu avo-ojia hulevesien ohjaamiseksi. Tonteille on suunniteltu hulevesiliittymät. Kadut ja viheralueet toimivat tulvareitteinä.
Kinnulanmäentien alkuosan, Leppälinnunpolun, Pajulinnunpolun ja Hippiäisenpolun hulevedet puretaan Kuksantien yksityistien länsipuolelle suunniteltuun Pajulinnunpuiston hulevesien käsittelyalueelle ja siitä edelleen olemassa olevan ojan kautta Heinjokeen. Kinnulanmäentien hulevedet kääntöpaikalta lähtien johdetaan Heinjoenpuistoon ja siitä edelleen Heinjokeen. Peukaloisenpolun hulevedet johdetaan kadun päästä Joenpolvenpuistoon suunniteltuun ojaan ja siitä edelleen Heinjokeen.
Kaava-alueelta toteutetaan 1. vaiheessa Peukaloisen alueen lisäksi Muurahaisenkadun alueelta Herukanpuiston hulevesijärjestelmä vesihuollon rakentamisen yhteydessä: ojat, rummut, hulevesiviemäri ja hulevesien käsittelyalue. Herukanpuiston hulevesien käsittelyalue purkaa Hiltulanlahteen. Alue on hyvä toteuttaa ennen alueen muuta rakentamista, jotta sitä voidaan hyödyntää Muurahaisenkadun alueen työn aikaisten hulevesien käsittelyssä.
Pintamateriaalit, valaistus ja kasvillisuus
Ajoradat, pyöräily- ja jalankulkuväylät päällystetään asvaltilla. Saarekkeet ja viheralueiden kapeat reunat kivetään betonikivellä. Kokoojakadulle on suunniteltu graniittiset ja tonttikaduille betoniset reunakivet.
Kinnulanmäentielle on suunniteltu katupuut väliviherkaistalle ja tonttikaduille ajoratojen ja tonttien välisille katuviheralueille. Viherkaista nurmetetaan. Istutukset ja kiveysmateriaalit tarkentuvat rakennussuunnittelussa, ne eivät vahvistu katusuunnitelman yhteydessä.
Kadut valaistaan led-valaisimin ja ne liitetään C2 ohjausjärjestelmään.
Esteettömyys Kokoojakadun suojateille on suunniteltu varoitusalueet huomiokivestä. Pysäköintialueelle on merkitty yksi liikuntaesteisten pysäköintipaikka. Väylien ja tonttikatujen pituuskaltevuudet täyttävät esteettömyyden erikoistason vaatimukset eli ovat alle 5 %.
Kunnossapitoluokka Kokoojakatu ja yhdistetyt jalankulku ja pyöräilyväylät ovat kunnossapitoluokassa II ja tonttikadut luokassa III.
Kustannukset Hiltulanlahden 3. kaava-alueen 1. osan kunnallistekniikan kokonaiskustannusarvio on noin 2.4 milj.€. Kustannusarviot sisältävät kadun, jalankulku- ja pyöräilyväylien, katuviheralueen, hulevesiverkoston, liikenteen ohjauksen ja valaistuksen rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset.
Kustannukset jakautuvat seuraavasti:
− Kinnulanmäentie
− katurakenteet ja katuympäristörakenteet n. 1 017 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 126 400 €
− Leppälinnunpolku
− katurakenteet ja katuympäristörakenteet n. 106 300 €
− hulevesijärjestelmä n. 49 400 €
− Pajulinnunpolku
− katurakenteet ja katuympäristörakenteet n. 155 900 €
− hulevesijärjestelmä n. 34 400 €
− Peukaloisenpolku
− katurakenteet ja katuympäristörakenteet 169 100 €
− hulevesijärjestelmä 92 700 €
− Hippiäisenpolku
− katurakenteet ja katuympäristörakenteet 142 800 €
− hulevesijärjestelmä 81 900 €
− yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Kinnulanmäentie – Hippiäisenpolku
− katurakenteet ja katuympäristörakenteet 55 800 €
− Katualueiden ulkopuoliset alueet ml. hulevesijärjestelmät (Pajulinnunpuisto, Herukanpuisto, Joenpolvenpuisto) n. 170 400 €
− valaistus 231 400 €.
Aikataulu Kohde rakennetaan murskepintaiseksi vv. 2022-23.Viimeistelyt eli asvaltointi, reunakivet, kiveykset ja istutukset tehdään, kun alueen omakotitalotontit on rakentuneet.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Katu- ja hulevesisuunnitelmien ilmastopoliittiset vaikutukset ovat neutraalit.
Yrityspoliittinen lausunto
Hanke työllistää rakennusalaa.
Alueen rakentaminen mahdollistaa omakotitalotonttien luovuttamisen.
Lapsivaikutukset
Suunnitelmilla ei ole erityisiä lapsivaikutuksia. Kokoojakadulle on suunniteltu välikaistalla erotettu jalankulku- ja pyöräilyväylä.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten.
Liitteet | 10 | 1596/2021 Sijaintikartta |
| 11 | 1596/2021 Kinnulanmäentie_1 |
| 12 | 1596/2021 Kinnulanmäentie_2 |
| 13 | 1596/2021 Leppälinnunpolku |
| 14 | 1596/2021 Pajulinnunpolku |
| 15 | 1596/2021 Peukaloisenpolku |
| 16 | 1596/2021 Hippiäisenpolku |
| 17 | 1596/2021 jkpp Kinnulanmäentie - Hippiäisenpolku |
| 18 | 1596/2021 Hulevesi / Herukanpuisto |
Valmistelija
Paula Pakarinen | puh. +358 44 718 5422 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |